Friday، ۱۸ Aazar ۱۴۰۱
بازي Catan محبوب ترين و پرفروش ترين بازي جهان در دهه گذشته، با بيش از 50 ميليون نسخه فروش در سراسر جهان است.
بازيكنان مهاجريني هستند كه به جزيره كتان مهاجرت مي كنند. شما جزيره را با ساختن جادهها، خانه ها و شهرها توسعه مي دهيد.براي ساخت و ساز نياز به منابعي داريد كه مي توانيد آن ها را از مناطق حاصل خيز جزيره برداشت كنيد. نيازهاي خود به منابع را نيز مي توانيد از طريق برداشت منبع، مبادله با ديگر مهاجرين و يا بنادر تامين نماييد. اولين بازيكني كه به 10 امتياز از تركيب جاده ها، خانه ها، شهرها و برخي كارت هاي امتياز خاص برسد، برنده بازي است.
اين بازي يك مكانيك بسيار ساده دارد، ولي به خاطر چيدمان متفاوت و تصادفي زمين، هر بازي منحصر به فرد بوده و استراتژي خاص خود را مي طلبد.
مانند بسياري از بازي هاي ديگر كه مبتني بر سرمايه گذاري تركيبي هستند، خانه ها و شهر ها منجر به برداشت منابع شده و منابع به شما امكان ساختن خانه ها و شهر هاي بيشتر را مي دهند. اين قدرت تركيب درس بنيادي پشت همه اين نوع بازي هاست. عموما بازيكني كه سرمايه گذاري كرده و سريع تر منابع به دست آورد برنده بازي خواهد بود.
چيزي كه كتان را متمايز مي كند اين است كه برداشت منابع زياد به تنهايي براي بردن بازي كافي نيست. شما بايد تركيب هاي متفاوتي از منابع را براي ساختن جاده و خانه، ارتقاي خانه به شهر و يا خريد كارت شانس در اختيار داشته باشيد.
اگر شما يك نوع منبع را در اختيار ندارد، شما اين انتخاب را داريد كه چهار كارت منبع يكسان را به بانك داده و كارت دلخواه خود را دريافت كنيد. در اختيار داشتن انبوهي از كارت هاي نامناسب عموما به خوبي در اختيار داشتن يك كارت كه به آن احتياج داريد نيست. با اين حال، برنامه ريزي و چانه زني مناسب به شما امكان مبادله با صرفه تري را نيز خواهد داد.
يك نكته جذاب در مورد كتان اين است كه پيش بيني برنده بازي حتي تا لحظه آخر بسيار سخت است و هر بازيكن ممكن است تا لحظه آخر خود را شانس اول برد بداند.
يك ويژگي منحصر به فرد اين بازي در مقابل ساير رقبا از جمله Monopoly و Risk سالم بودن اقتصاد بازي است. در حالي كه اقتصاد ساير بازي ها عموما بر ربا، احتكار، لطمه زدن به ديگران، توليد پول از پول و توليد پول بدون كار مولد است، اقتصاد اين بازي بر تعاون و مشاركت، توليد منبع با كار و سرمايه گذاري، مبادله كالا به كالا، بالا بودن ريسك احتكار و غيرممكن بودن آن در ميان مدت و بلند مدت، منع ربا و مبادلات شبه ربوي، و كنترل بازار بر اساس عرضه و تقاضا است. همچنين، در توسعه هايي از قوانين بازي نمونه هايي از انفاق و زكات نيز وجود دارد.
اين بازي بازتاب وسيعي در رسانه هاي جهان داشته و بسياري از كارآفرينان، دانشجويان و هنرمندان جهان جزو طرفداران آن هستند. تا جايي كه واشنگتن پست اين بازي را يك مهارت اجتماعي ضروري در بين كارآفرينان و سرمايه گذاران مي داند و درك جانسون به تمامي اقتصاددانان توصيه كرده كه اين بازي را حداقل يكبار بازي كنند. همچنين، بسياري از بازي هاي كامپيوتري و آنلاين پرطرفدار مانند travian و clash of clans با الهام از اين بازي ساخته شده اند.